GODE RÅD/

GODE TIPS TIL GODE FESTER

Til alle der står over for den næste store familiefest, så har vi her lavet en liste med lidt gode råd og tricks baseret på vores mange års erfaringer med alle slags fester. Eftersom Herthadalen har været et yndet udflugtsmål siden 1788, så har vi lidt erfaring at trække på, mener vi selv.

Alle fester og øvrige arrangementer er selvfølgelig forskellige fra hinanden, så lad os sammen tage en snak om, hvad I har behov for. Nedenstående er blot et udgangspunkt, som I kan finde inspiration i –

På gensyn i skoven –

GODE RÅD/

GODE TIPS TIL GODE FESTER

Til alle der står over for den næste store familiefest, så har vi her lavet en liste med lidt gode råd og tricks baseret på vores mange års erfaringer med alle slags fester. Eftersom Herthadalen har været et yndet udflugtsmål siden 1788, så har vi lidt erfaring at trække på, mener vi selv.

Alle fester og øvrige arrangementer er selvfølgelig forskellige fra hinanden, så lad os sammen tage en snak om, hvad I har behov for. Nedenstående er blot et udgangspunkt, som I kan finde inspiration i –

På gensyn i skoven –

VORES GODE RÅD/

BOOK LOKALE I GOD TID

Vores erfaring er, at så snart I kender datoen, så tag kontakt og hør for ledighed. Nogle datoer er mere populære end andre, og derfor oplever vi ofte at udvalgte datoer er fuldt booket de næste 2 år. Når I efterfølgende har tid & dato reserveret, så kan I så småt begynde at sætte rammerne for menu, dekorationer, øvrig tidsplan og alt det an- det. Desuden er det en god idé ved konfirmationer, at så snart datoer bliver meldt ud fra kirkekontoret; så tag kontakt – (Bookingerne går stærkt i april & maj)

PLADS TIL BØRNENE

I skoven er der masser af plads, og vi har bl.a. et stort grønt område nede foran Kanpsø, hvor der kan krudtes af mellem retterne, slå vejrmøller og spille medbragte spil. I haven har vi bl.a. en kæmpe gynge, og udover det, så er skoven jo en legeplads i sig selv.

Indenfor i restauranten er det en god idé at forberede børnene på at der går tjenere rundt med glas, varme retter og lignende. Vi råder over lidt højstole i restauranten, som I er velkommen til låne, ellers kan jeres egne altid medbringes uden problemer. Børnemenuer skal bestilles på forhånd.

VIELSER & RECEPTIONER

Kirken: Her skal man henvende sig til et kirkekontor (typisk et som man har en relation til) for at aftale dato og tidspunkt.
Rådhus: Henvend jer til den pågældende kommune hvor I ønsker vielsen. Naturen: Vi har kontakt til hhv. en freelance præst samt en borgerlig repræsentant, som begge kan foretage vielser i skoven hos os – Se vores anbefalinger.

Praktisk: Vi hjælper gerne til med vielsen og aftaler nærmere i forhold til vejret og en plan B.

MAD & DRIKKE

Vi mødes altid med vores gæster ca. 1 måned før arrangementet for at forventningsafstemme og sammensætte både menu og vine til jeres arrangement, så vi sikre os at I får den oplevelse i ønsker! Vi tager selvfølgelig højde for allergener, vegetarer, veganere og andre som har brug for særlig kost. For at opretholde vores standard i både mad og service, beder vi om at få dette oplyst senest 8 dage forinden.

KONDITORKAGER

Drømmer I om at servere en stor & smuk kage til velkomst? Så kender vi den helt rigtige. Dygtige Kirsten, som driver Cake Creations i Lejre, er velkendt i huset og leverer hyppigt smukke kager til farverige begivenheder i skoven; Bryllupper, fødselsdage etc.

Ved servering af egen medbragte kage tager vi 25 kr. pr. gæst, hvilket selvfølgelig inkluderer servering, service, opvask m.m. Af hensyn til vores køleplads og risiko for uheld, så anbefaler vi levering på dagen.

BORDPLAN & BORDKORT

Der kan sidde 6-10 personer ved vores runde borde – Vi anbefaler 8-9 personer. Som udgangspunkt dækker vi altid op ved hvert bord m/hvide duge og stofservietter. Ved særlige lejligheder kan langborde selvfølgelig også arrangeres. Et godt råd i forhold til bordkort er, at finde et udtryk der passer til resten af omgivelserne og opdækningen. Ca. 10-14 dage før festen skriver vi ud med sidste detaljer hvor vi planlægger aflevering af bordkort mm.

BLOMSTER

Vi pynter op med årstidens naturblomster og urter fra egen baghave. Sammen med stearinlys og bordopdækningen er dette med til, at give det naturlige udtryk vi gerne vil have frem i restauranten. Hvis i har andre forslag eller ønsker til pynt, blomster eller dekorationer, så tager vi selvfølgelig en snak om det.

TOASTMASTER

Der er ofte lidt indslag, hvad enten det er en rund fødselsdag, sølvbryllup eller forretningsmiddag, så vi anbefaler at sørge for en ordstyrer som kan holde øje med tidsplanen og koordinere i samarbejde med vores overtjener på dagen. Vi anbefaler at toast- master henvender sig på dagen inden middagen.

PAUSER & AKTIVITETER

Vi opfordrer alle gæster til at holde lidt længere pauser ind imellem dagen. Der er rig mulighed for at gå en tur i skoven eller benytte omgivelserne. Vi kan være behjælpelige med lidt gode råd og kontakter til aktiviteter og foredrag hvis det har interesse.

PROJEKTOR & LÆRRED

Indslag kræver nogle gange et lærred og projekter, hvilket selvfølgelig er en mulighed hvis ønsket. Det koster kr. 250,- at leje projektor. Lærred er gratis. Vi anbefaler at tage egen computer med inkl. adapter som passer til computer.

GAVER

Hvis der er gæster der ønsker at aflevere gaver før brylluppet, så kan dette ske på selve dagen og gerne inden arrangementet starter. Gaverne bedes tages med hjem samme aften, da vi har nye selskaber dagen efter og har brug for al pladsen. Ved særlige lejlig- heder kan det selvfølgelig arrangeres.

MUSIK

Vi holder mange fester på Herthadalen og musikken kan variere lige fra solo-artist til bands og DJ ́s. Uanset hvad så lad os høre jeres ønsker, så vi kan skabe plads og stemning til det. Vi kan også være behjælpelige med at anbefale DJ eller bands, og vi har også selv et stort musikanlæg med højtalere og mikrofon vi lejer ud.

FOTOGRAF

Hvis dagen skal foreviges med et familiefoto eller lignende, så kan vi anbefale Marie Lou- ise-Munkegaard som fotograf til jeres begivenhed. Ønsker I en fotograf hele dagen under jeres arrangement, er det en god idé at tænke mad og drikke til vedkommende. Det hjælper vi selvfølgelig med. Se mere via marielouisemunkegaard.com

TRANSPORTMULIGHEDER

Der er dejligt roligt herude i skoven, så det er en god idé at tænke transporten ind, især til de sene aftentimer. Derfor har vi også busselskaber vi kan anbefale, hvis Lejre eller Roskilde taxa ikke kan klare opgaven.

BARTENDER & BARUDSTYR

Der er fri bar inkluderet til heldagsarrangementer “Middag & fest”. Det vil sige at vi sætter alle de velkendte mærker af spiritus, sodavand & mixere op på baren, samt ud- skårne lime og citronskiver, isterninger og barudstyr op. Vores tjenere sørger naturligvis for at baren er fyldt op og hele tiden er opryddet og pæn. Ønskes der yderligere service i form af pre-made cocktails og/eller bartender, kan dette selvfølgelig også arrangeres.

RIS, STJERNEKASTER & KONFETTI

Der er nogle begrænsninger herude i skoven og omkring den nye Nationalpark, Skjoldungernes land, ikke mindst på grund af vores elskede stråtag.

Vi gør derfor opmærksom på at det ikke er tilladt at affyre fyrværkeri, tænde thai lamper eller stjernekastere og lignende i eller i nærheden af skoven. Vær også venligst opmærksom på at der af hensyn til naturen og dyrene, ikke må kastes ris eller konfetti på Herthadalens område. Kast i stedet med fordel fuglefrø eller lignende. Det bliver de glade for!

Konfetti er festligt – men det er et stort arbejde at rydde op efter, særligt hvis det bliver vådt – og dyrene er heller ikke så vilde med det udenfor… Derfor er vi nødsaget til at fakturere en pris på Kr. 2.500,- hvis der bliver kastet med konfetti. Gældende for hhv. udendørs og indendørs.

OVERNATNING

Selvom vi drømmer om lækre trætop-hytter i skoven, så har vi i øjeblikket desværre ikke mulighed for overnatning på stedet. Dog har vi et godt samarbejde (Og fordelagtigt rabataftale!) med Comwell Roskilde, som kun ligger ca. 20 min. kørsel fra Herthadalen.

På aftenen hjælper vi naturligvis med bestilling af taxaer løbende til gæster,
som ønsker at køre på hotellet – Alternativt bestilling af bus på forhånd, til afhentning på ønsket tidspunkter.

NATTEN ER UNG

Vi fastsætter en tidsramme som passer til jeres behov, men hvis der alligevel skulle blive brug for en ekstra nattetime, så opkræves der 100 kr. pr. person inklusiv drikkevarer (Minimum kr. 5.000)

ANDRE SPØRGSMÅL?

Sidder I og mangler svar på et spørgsmål, så er I selvfølgelig altid hjertelig velkommen til at kontakte os