GODE RÅD/

GODE TIPS TIL GODE FESTER

Til alle der står over for den næste store familiefest, så har vi her lavet en liste med lidt gode råd og tricks baseret på vores mange års erfaringer med alle slags fester. Eftersom Herthadalen har været et yndet udflugtsmål siden 1788, så har vi lidt erfaring at trække på, mener vi selv.

Alle fester og øvrige arrangementer er selvfølgelig forskellige fra hinanden, så lad os sammen tage en snak om, hvad I har behov for. Nedenstående er blot et udgangspunkt, som I kan finde inspiration i –

På gensyn i skoven –

GODE RÅD/

GODE TIPS TIL GODE FESTER

Til alle der står over for den næste store familiefest, så har vi her lavet en liste med lidt gode råd og tricks baseret på vores mange års erfaringer med alle slags fester. Eftersom Herthadalen har været et yndet udflugtsmål siden 1788, så har vi lidt erfaring at trække på, mener vi selv.

Alle fester og øvrige arrangementer er selvfølgelig forskellige fra hinanden, så lad os sammen tage en snak om, hvad I har behov for. Nedenstående er blot et udgangspunkt, som I kan finde inspiration i –

På gensyn i skoven –

VORES GODE RÅD/

BOOK LOKALE I GOD TID

Der er generelt reservationer mange måneder og år ud i fremtiden. Vores erfaring er, at når datoen og tidspunktet er reserveret, så kan man bedre sætte rammerne for menu, dekorationer, øvrig tidsplan og alt det andet. Desuden er det en god idé ved konfirmationer at overveje, om det skal være et frokost- eller aftenarrangement, der passer bedst.

***

PLADS TIL BØRNENE

I haven har vi både en kæmpe gynge samt et fodboldmål. Udover det er skoven en legeplads i sig selv. Der er selvfølgelig plads til børnene, men det er en god idé at forberede børnene på, at i selve restauranten går tjenerne rundt med glas, varme retter og lignende.

Menuerne kan naturligvis tilpasses børnene, hvis de ikke spiser det samme som resten af selskabet. Samtidig gør vi opmærksom på, at vi råder over 6 højstole i restauranten, som I er velkomne til at låne. Ellers kan jeres egne børnestole selvfølgelig medbringes uden problemer.

***

VIELSER OG RECEPTIONER

Tidsrummet er vigtigt, især ved afholdelse af reception og vielse herude i skoven.
* KirkenHer skal man henvende sig til et kirkekontor (typisk som man har en relation til) for at aftale dato og tidspunkt
* Rådhus: Henvend jer til den pågældende kommune, hvor I ønsker vielsen.
* Naturen: Kontakt Folkekirken og tag eventuelt præsten/borgmesteren med ud til den ønskede lokation.
Vi hjælper gerne til ved vielsen og aftaler nærmere i forhold til vejret og også en plan B.

***

MAD & DRIKKE

Vi mødes altid med vores gæster ca. 1 måned før arrangementet for at forventningsafstemme og sammensætte menu og vine til jeres arrangement. På den måde sikrer vi os, at I får præcis den oplevelse I ønsker!

Vi tager selvfølgelig højde for madallergener, vegetarer, veganere og andre, som har brug for særlig kost. For at opretholde vores standard i både mad og service, beder vi om at få dette oplyst senest 5 dage forinden.

***

BRYLLUPSKAGE OG ANDET SØDT

Skal der være lidt sødt til receptionen eller efter bryllupsmiddagen udover petit fours, som vi tilbyder, så laver Herthadalen selvfølgelig også kager til festlige anledninger – bryllupper, dåb, fødselsdage. Kontakt os for yderligere information.

Ved servering af egen medbragt kage tager vi 25 kr. pr. gæst, hvilket inkluderer servering, service, opvask m.m. Af hensyn til vores køleplads og risiko for uheld, er det bedst, at kager leveret udefra afleveres på dagen.

***

BORDPLAN & BORDKORT

Som udgangspunkt dækker vi altid op ved runde borde med 7-10 pers. ved hvert bord med hvide duge og stofservietter (ved særlige lejligheder kan langborde selvfølgelig også arrangeres). Find alle vores plantegninger via ‘LOKALER’ 

Et godt råd i forhold til bordkort er at at finde et udtryk, der passer til resten af omgivelserne og opdækningen. Eventuel pynt, bordkort og bordplan beder vi om et par dage før arrangementet, så vi kan sætte det hele op for jer på dagen.

***

BLOMSTER

Vi pynter op med årstidens naturblomster og urter fra egen have. Sammen med stearinlys og bordopdækningen er dette med til at give det naturlige udtryk, vi gerne vil have frem i restauranten. Hvis I har andre forslag eller ønsker til pynt, blomster eller dekorationer, så tager vi selvfølgelig en snak om det.

***

TOASTMASTER

Der er ofte lidt indslag, hvad enten det er en rund fødselsdag, et sølvbryllup eller en forretningsmiddag, så vi anbefaler at sørge for en ordstyrer. En som kan holde øje med tidsplanen og koordinere indslag med vores overtjener på dagen.

***

PAUSER & AKTIVITETER

Vi opfordrer vores gæster til at holde lidt længere pauser i løbet af dagen. Der er rig mulighed for at gå en tur i skoven eller benytte de øvrige omgivelser. Vi kan være behjælpelige med lidt gode råd og kontakter til aktiviteter og foredrag, hvis det har interesse.

***

PROJEKTOR OG LÆRRED

Indslag kræver nogle gange et lærred og  en projektor, hvilket selvfølgelig er en mulighed. Vi låner gerne lærred ud, men anbefaler at tage egen computer og projektor med, da man herved bedre kan teste det hjemmefra. Ved dagsmøder har vi selvfølgelig alt AV-udstyr til rådighed.

***

MUSIK

Vi holder mange fester på Herthadalen, og musikken kan variere lige fra soloartister til bands og DJ. Uanset hvad, så lad os høre jeres ønsker, så vi kan skabe plads og stemning til det. Vi kan også være behjælpelige med at anbefale DJ eller bands, og vi har også selv et stort musikanlæg med højtalere og mikrofon, vi lejer ud.

***

FOTOGRAF

Hvis dagen skal foreviges med et familiefoto eller lignende, kan vi anbefale Marie Louise-Munkegaard som fotograf til jeres begivenhed – se mere på Marielouisemunkegaard.com. Ønsker I en fotograf hele dagen under jeres arrangement, er det en god idé at tænke mad og drikke til vedkommende. Det hjælper vi selvfølgelig med.

***

BARTENDER

Der er fri bar inkluderet til heldagsarrangementer som f.eks. bryllupper. Det vil sige, at vi sætter alle de velkendte mærker af spiritus og sodavand op på baren, barudstyr, udskårne lime- og citronskiver samt isterninger. Vores tjenere sørger naturligvis for, at baren er fyldt op og hele tiden er ryddelig og pæn. Ønskes der yderligere service i form af pre-made cocktails og/eller bartender, kan dette selvfølgelig også arrangeres.

***

GAVER

Hvis der er gæster, der ønsker at aflevere gaver før brylluppet, så kan dette ske på selve dagen og gerne inden, arrangementet starter. Gaverne bedes taget med hjem samme aften, da vi har nye selskaber dagen efter og har brug for al pladsen. Ved særlige lejligheder er vi fleksible.

***

THAI-LAMPER, RIS, STJERNEKASTERE & KONFETTI

Der er nogle begrænsninger herude i skoven og omkring den nye Nationalpark, Skjoldungernes Land, ikke mindst på grund af vores elskede stråtag. Vi gør derfor opmærksom på, at det ikke er tilladt at affyre fyrværkeri, tænde thai-lamper eller stjernekastere og lignende i eller i nærheden af skoven.

Vær også venligst opmærksom på, at der af hensyn til naturen og dyrene ikke må kastes ris eller konfetti på Herthadalens område. Kast i stedet med fordel fuglefrø eller lignende. Det bliver de glade for.

***

ÆRESPORTE

Æresporte er primært forbeholdt kobber-sølv- guld- og diamantbryllupper, men uanset arrangement kan vi selvfølgelig godt overtales til at pynte vores indgang til ære for hovedpersonerne.

***

OVERNATNING

Selvom vi drømmer om lækre træhytter i skoven, så har vi i øjeblikket desværre ikke mulighed for overnatning på stedet. Dog har vi et godt samarbejde med Comwell Roskilde, som kun ligger ca. 20-25 min. kørsel fra Herthadalen. Det kunne også være Danhostel, som ligger ved Roskilde havn eller de omkringliggende Bed & Breakfast-steder.

Et alternativ til dette vil kunne være leje af sommerhus i nærheden. Lej sommerhus her

***

TRANSPORT

Der er dejligt roligt herude i skoven, så det er en god idé at tænke transporten ind, især til de sene aftentimer. Derfor har vi også busselskaber, vi kan anbefale, hvis Lejre eller Roskilde Taxa ikke kan klare opgaven. Tag en snak med et af de lokale busselskaber: Dito Bustransport eller Sengeløse Minibusser.

***

NATTEN ER UNG

Vi fastsætter en tidsramme, som passer til jeres behov, men hvis der alligevel skulle blive brug for en ekstra nattetime, så opkræves der 100 kr. pr. pers. Dog minimum kr. 5.000 (Inkl. drikkevarer)